Sunday, February 9, 2025

                                    


  The Stillness Beyond Time



From Vijay’s perspective, zero consciousness is not an experience in the conventional sense—it is the dissolution of experience itself. It is the point where he ceases to be an observer, where the subject-object duality collapses, and where even the concept of Vijay as an individual disappears.


As a scientist, he always perceived time as a flowing river, with past, present, and future forming its course. But in that moment of zero consciousness, time ceases to be a river and becomes an ocean—boundless, directionless, and still. There is no forward march of seconds, no entropy driving disorder or creativity. The fundamental principle that governed his understanding of existence—entropy’s inexorable increase—becomes meaningless.


For Vijay, who had spent his life contemplating the dance of chaos and order, this state is paradoxical. Without chaos, there is no creativity, no evolution, no movement. Yet, without order, there is no stability, no structure, no meaning. In this void, neither entropy increases nor decreases; it simply loses its significance.


This realization dawned on him at Shiv Ghat at 3:30 AM, when his meditation reached a depth where even the thoughts that tethered him to himself dissolved. He did not feel peace, nor joy, nor fear—because feelings, too, belonged to a world where time existed. In that moment, Vijay was neither the observer nor the observed; he was simply not.


Yet, when he returned to consciousness, back to the world where entropy ruled, he understood something profound—zero consciousness is not a state to be sought or held onto. It is the ultimate stillness, where even the drive to create, to evolve, to seek knowledge, disappears. And perhaps, that is why life exists within time—because in movement, in disorder, in creation and destruction, we find meaning.




             समय के परे स्थिरता





विजय के दृष्टिकोण से, शून्य चेतना (Zero Consciousness) पारंपरिक अर्थों में कोई अनुभव नहीं है—बल्कि यह स्वयं अनुभव के विलय का बिंदु है। यह वह अवस्था है जहाँ वह पर्यवेक्षक (observer) नहीं रह जाता, जहाँ विषय और वस्तु (subject-object) की द्वैतता समाप्त हो जाती है, और जहाँ विजय नामक व्यक्ति का अस्तित्व भी मिट जाता है।


एक वैज्ञानिक के रूप में, उसने हमेशा समय को एक बहती हुई नदी की तरह देखा था, जिसमें अतीत, वर्तमान और भविष्य का प्रवाह था। लेकिन शून्य चेतना की उस अवस्था में, समय नदी नहीं रहता—बल्कि वह एक महासागर बन जाता है—असीम, दिशाहीन और स्थिर। यहाँ न तो सेकंड का आगे बढ़ना है, न एंट्रॉपी (entropy) का विकार पैदा करना, न ही रचनात्मकता (creativity)। वह मूलभूत सिद्धांत, जिसने उसके पूरे अस्तित्व की समझ को संचालित किया—एंट्रॉपी की सतत वृद्धि—अब अर्थहीन हो जाती है।


विजय, जिसने अपने जीवनभर अराजकता (chaos) और व्यवस्था (order) के नृत्य पर विचार किया था, इस अवस्था को एक विरोधाभास के रूप में देखता है। बिना अराजकता के, कोई सृजन नहीं, कोई विकास नहीं, कोई गति नहीं। और बिना व्यवस्था के, कोई स्थिरता नहीं, कोई संरचना नहीं, कोई अर्थ नहीं। इस शून्य में, न तो एंट्रॉपी बढ़ती है, न घटती है; वह बस अपनी सार्थकता खो देती है।


यह एहसास उसे शिव घाट पर सुबह 3:30 बजे हुआ, जब उसकी ध्यान साधना इतनी गहरी हो गई कि वह स्वयं से जुड़े सभी विचारों को खो बैठा। उसने न शांति महसूस की, न आनंद, न भय—क्योंकि ये सभी भावनाएँ भी उसी दुनिया से संबंधित थीं जहाँ समय का अस्तित्व था। उस क्षण में, विजय न तो दृष्टा था, न दृश्य; वह बस था ही नहीं।


लेकिन जब वह फिर से चेतना में लौटा, वापस उस दुनिया में जहाँ एंट्रॉपी का शासन है, उसने एक गहरी बात समझी—शून्य चेतना कोई ऐसी अवस्था नहीं है जिसे प्राप्त करने या थामे रखने की चेष्टा की जाए। यह परम स्थिरता की स्थिति है, जहाँ सृजन, विकास, और ज्ञान की खोज तक समाप्त हो जाती है। और शायद, यही कारण है कि जीवन समय के भीतर रहता है—क्योंकि गति में, अव्यवस्था में, सृजन और विनाश के चक्र में ही जीवन का अर्थ निहित है।

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